tisdag 8 december 2020

8/24

Då kom regering och FHM med nya råd från 14 mars.

Texten finns här:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/5da13979cd774f33ae44527f442221bd/andring-foreskrifter-allmanna-rad-hslf-fs-2020-12-gallerfrom-2020-12-14.pdf

Saknar korrekta länkar i min upplaga kvällen 8 december.

Läs och notera särskilt § 1 Personligt ansvar med Råd som talar i SKA form.

Det blir mitt hushåll med nära familj/vänner som är i hemmet. Utevistelse om någon utom hushållet blir med i trevligt umgänge. (Antalet 8 kom ursprungligen med en definition på sällskap inom restaurangverksamhet mm. Sånt som dialogats med branschen innan beslutet.) Är nu hushållet fler än 8 tolkar jag att det handlar om de boende i samma hushåll, dvs inberäknat de varaktigt boende även om man råkar var fler än åtta. Finns ingen straffsanktion i sammanhanget!

Kanske ska jag redan nu planera ett mer detaljerat schema detta år för jul- och nyårsfirande. Den långa höstens ensamhet har resulterat i osorterade högar som ska städas undan på ett ordnat sätt. 

Apropå vaccination hörde jag en uppgift om att vid Svininfluensan vaccinerades 6 miljoner på 2 månader. Det kommer att vara dagens krav på att hålla avstånd och logistik för tillgängligt vaccin som blir begränsande för hur snabbt en vaccinering av alla kommer att ta. Prioriteringen är vad gäller det tidiga skedet är klart har jag förstått. 

Ta hand om er vänner, det kommer dagar i framtiden då vi kan umgås utan den strikta regim som gäller idag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar