söndag 24 januari 2021

24/365 Elva månader

En viktig dag, nedräkning till Julafton noteras.

Anbytarforum har en del Weis/Weiss informationer och frågor i desamma. Långsamt arbetar jag mig igenom alla sidor och inlägg. Noterar att mantalslängden behöver jag läsa igenom bättre Bouppteckningen är även den intressant.

Bröderna Weis från Prag, födda 1681 och 1691, är som jag tidigare skrivit de anfäder som funnits i familjens muntliga tradition. Nu Tar jag en noggrann och långsam genomgång av deras efterföljande släktled. 

Löfberg är ett senare släktled där jag har en kvinna som ana medan en man, bror till kvinnan, har ett släktled där många kom att utvandra till USA i slutet av 1800-talet. En kom att bli framgångsrik tillverkare och affärsman av bla jordbruksredskap.

Närmast ska en övlt Trolle och Grevinna Barck sökas. De hade roller att spela i en av anfädernas bekymmer med domkapitlet i Lund ca 1730-36. 

Ta hand om er vänner 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar