måndag 1 juni 2020

Dag nn+2

Tanken var att leta efter en utställningkatalog om konvalecenthemmet i Sigtuna där ett antal judiska kvinnor från tyska koncentrationsläger vårdades sommaren 1945. Utställningen var 1995 om jag minns rätt. Behöver katalogen för att rätt ange proviniens på några föremål som ska till Judiska museet. Det borde vara gjort redan för några år sedan. Jag har fortfarande kontakt med dottern till en av de kvinnor min mor kom att bli vän med. Dottern kom att arbeta på ett av de sjukhus i USA som nu har att ta om hand om sjuka med Covid-19. Intressant att kunna följa aktiviteterna med de villkor som gäller i USA.

Varför nu detta. Jag rensade i mejlen. Sparade ned till disken det som var av värde och slängde undan allteftersom. Många dialoger fanns där. Sådant som borde hamnat i papperskorgen för länge sedan och intressanta som sparats nu. Några kommer att inarbetas i den enkla biografi som ligger i datorn. Ett och annat mejl kommer att sig bra som dokument i mitt släktträd.

Här i Stockholm var dagen, 1 juni, annandag pingst, en riktig sommardag med sol och värme. Fläkten går hårt i lägenheten.

Sköt om er vänner.


Staffan Svärd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar