söndag 7 juni 2020

Dag nn +8

Söndagskvällen är en skön solig junikväll. En som jag kommer ihåg från barndomens glada dagar. Det är gärna just dom vi alla kommer ihåg. Solförmörkelsen sommaren 54 är en sån hågkomst, den häftiga snöstormen vid juletid samma år ligger med i det som jag minns.

Fortfarande har jag inte funnit ut varför jag har så högt DNA-värde 31% som norskt ursprung. Västsverige har jag överhuvudtaget inte många träffar i i fars min släkt än så länge. Möjligen är det från mors sida. Hittills mkt Småland. Det spännande är de nya släktingar jag fått kontakt med i USA. Där fanns några fina sparade handlingar som hjälpt oss här i Sverige att komma till mer fakta om den gamla skrönan. Det har redan till en krönika i Mellanskåningen.

För ett år sedan var Klimatfrågan och Fridays for Future det som samlade ungdomen världen över. Ännu långt in på hösten var det ett viktigt inslag. Covid-19 växte och spred sig med flygets hastighet världen över och lade sordin på det mesta. Men i USA blev rasismen en utlösande faktor för de senaste veckornas Black Lives Matter och ungdomsdemonstrationer över hela världen.

Staffan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar