måndag 16 november 2020

16 november - WWII Lost over the Irish sea

Befann man sig i Harlösa i mitten av 1700-talet var dansken och ryssen motståndare. Därtill fotmarschen det som slet på manskapet förutom ständigt grasserande fältsjukor.

Notisen "Lost over the Irish sea" en kanadensisk flygare av Lancasterbombare mer nära vår släkt i USA. Året var 1942 och USA nyss med i striden med stridande. Tyskland ännu segrande, vändningen kam att vänta ännu en tid. Fotmarschen den övervägande metoden att ta sig fram på landbacken.

Ägnade dagen åt att plocka in delar av skånsk släkt. Mor Kerstins morfars mors syskon är gruppen vi ser på . En emigrerade och blev sergeant i US army och var med att invadera Filippinerna och blev kvar med familj där. Nu idag var det de kvarvarandes anor jag skrev in. Många av de jag noterade bodde i Landskrona, även Malmö och Helsingborg. Stadens utbud av arbetsplatser hägrar. Oftast är det barnens födelsenotiser och den avslutande dödnotisen som har informationen om yrken i familjen. 

Sven Löfberg är min ana vars barns ättlingar är dels jag och dels Christina i Harlösa och Pam i USA. Pams släktforskning är den som innehöll vår kanadensare. Pam var den som i sina handlingar hade berättelsen om de utländska männen som kom till Sverige och var anfäder för familjen. Skrönan som både jag och Christina hört många gånger. 

Om dagens avisering av skärpningen i pandemins spår återkommer jag om. /S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar