torsdag 26 januari 2023

Går faderns och moderns släkt samman förr i tiden och lite om YDNA

Ancestry bjuder på mycket. 

Wickstrom, eller Wickström, som det var en gång i tiden är en av de DNA-träffar som står att finna för mig. Fallquist i USA, gift med en Renne Wickstroms, 1902-1992, döttrar, har sitt träd synligt att följa. 
Den här gången följde jag det som i min forskning var en av födernelinjens träffar. Den bekräftade mannen Per Jonasson, 1770-1819.
Kvinnan Kjerstina Månsdotter, 1777-1818, är den som troligen via True Line-funktionen ger släktskapet på min mödernesida. Inte att lita på ska ni veta. Bara ett förslag.
En bror till Kjerstina är Nils Månsson, kallad Stumpen, 1776-1837, bla riksdagsman och skolman, Nu har jag tidigare bara noterat syskonen när jag noterat giftet. Och sedan bara ägnat mig åt den direkta släktlinjen med föräldrar och barn som ger ana/ättlingar i nedstigande led.

Per J är från Farhult och Kjerstina M från Starrarp i Frenninge. Båda döda i Bessinge 6, Östra Sallerup. Skåne alltså

I Family Tree DNA har jag nu när jag lade in mitt DNA från Ancestry fått en träff som har DNA från både fars och morssidan. 
Den träffen har min kusin på mors sida också men med lägre värden än de jag har för den personen. 

Båda dessa träffar indikerar att sambandet finns där i slutet av 1700-talet. Min kusin har inte någon av dessa Månsson/Månsdotter i sitt träd. Blir att bygga ut mitt träd på något sätt. 
Har förberett med att importera Kjerstinas syskons barn till Ancestry. Ovan nämnda Nils kan vara bra att börja med. Borde vara väl forskad på. 
Alternativt backa till Kjerstinas fader Måns Persson, 1746-1821, och utgå från honom och hans föräldrar och syskon.

Så kan man ju hoppas på att någon fler som testat sitt DNA lägger in det på Family tree DNA. 

Y Haplogroup I-M253

Ja, det blev resultatet på nivån Y37 markörer. Hamnade alltså på roten i den haplogruppen. Vi är 69 män som låtit oss testas på den nivån. 198 på nivå 12 och 25 markörer.
Vill jag veta mer exakt finns 67 alt 111 markörer som läser mer och då komma ut i grenarna. De läser av senare mutationer och med det placering i geografin.
Finns webbsidor som mer förklarar och placerar YDNA på kartan. 
För dagen nöjd med utfallet.

Finns på epost ssvard5@gmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar