tisdag 3 januari 2023

Ancestry och Disgen. Gedcom mellan program

Förde över alldeles för många personer med hjälp av Gedcom för snart ett år sedan. Från Ancestry till Disgen.

I dagarna har jag börjat justera personerna i Disgen. Drygt 5000 personer i Ancestry tjänar som bakgrund till samma person i Disgen. 
Datum ska ändras till Disgenstandard
Orter i Disgens ortsträd ska kompletteras med by, gård mm I en del fal med världsdel och land utanför Sverige.
Källorna ska till för alla. Just idag anger jag att man ska kolla i mitt Ancestry.

Disgen ligger i min dator. Jag kan föra över info till Disbyt och därmed tillgängligt för de som söker info där.

Jag valde med att börja med att ge alla Anna och partner samt barn den korrekta informationen. bara 231 Anna oräknat familjen. 

Flaggor tillförs så jag kan söka efter vilken av mor- och farföräldrar personen tillhör. En flagga för att tillföra källa till händelser mm. Bra att jag gett personerna taggar i Ancestry.

Jobbet ger förhoppningsvis en bättre sökbarhet och överblick.

Färdig? Kanske till sommaren. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar