torsdag 20 maj 2021

20 maj - Hawaii

Shane från Hawaii hörde av sig i början av maj. Hans anor gömde sig bakom en av min farmor far Svens syskon. En sån där person som bara lagts i trädet för att få med alla avkommor till mina direkt nedstigande linjer.
Det har blivit ett sökande nu i över en vecka för att få syskon och respektive på plats. Dom rör sig relativt ofta mellan byar och socknar. Broder Ola som det rör sig om går på Orups lantbruksskola några år och hamnar i Grimeton som ladufogde i unga år. Det är svältåren i Sverige. Redan efter 1 år 1866 blir det åter hem till Harlösa och med studs till Gudmuntorp nästgårds. Där finns hans kvinna Else Nilsdotter.

Där är jag nu för att söka mig fram i deras tillvaro tills de 1882 resp 1883 emigrerar med barnen till USA. De åker i två omgångar Ola först.
Uppgifterna jag fått från Shane behöver kontrolleras för när man hamnar i USA och annorstädes ändras namnskicket. Ola blir Olof och Else blir Elsie Efternamnet Nelson. 
Elses två egna barn hamnar som barn till båda i Shanes träd. Inget fel med det men mitt DNA-test kan då bara härleda från deras gemensamma barnen. Får kolla om den utsagan är sann när jag väl kontaktar honom igen.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar