fredag 31 juli 2020

31 juli - Helena och Elin

Att arbeta fram uppgifter om Helena som levde i skiftet mellan 1700- och 1800-talet är ett ivrigt letande i kyrkoböckerna i församlingarna runt Kristianstad. Make och barn rör sig trots allt en hel del under åren. Nu lever några av hennes avkommor i USA. DNA har givit utslag. Nu ska vi få våra olika träd att koppla samman. Några mer avlägsna släktingar har jag fått kontakt med. En positiv upplevelse, om än att det i dessa Covidtider kan kännas något förunderligt att det stora landet i väster inte förmår komma samman och bekämpa farsoten. Är det företagen eller människorna, än verkar företagen vara deras val i kongress och landets ledning.

Elin är Skövdes skyddshelgon. Den stad där familjen levde de sex första åren av 50-talet. Än kan jag se för mig hur lertåget gick i fjärran mellan lertag och tegelbruk. Tegelbruket är vackert restaurerat och några meter räls finns där. Senast jag var där letade jag i änden på Bäckvägen efter spår av det som var. Underligt att jag inte kan koppla samman lertågets bana med hur det gick nära de som bodde vid Bäckvägen. Dumt nog letade jag inte i arkivet senast jag var i kommunarkivet för andra studier.

Håll ut och håll i vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar