tisdag 21 juli 2020

21 juli - Inkörning av lok

Fixade en inkörningsbana för 2R lok idag. Märklins c-räls, den för 3R lok mm är förberedd att använda för 2R. En bra avbitartång är det som behövs. Har använt metoden när jag byggt H0-moduler som är att använda både för 2R och 3R banor.

Nu i Covid 19 tider är jag som 70+ under hård regim. Tillgången till hobbylokalen väl begränsad då kollektivresande ska undvikas. Tunnelbana och pendeltåg a big No No. Då ska allt hobbyartat lösas hemmavid. Det tar mer plats än man tror. Emellanåt måste allt bara plockas bort från borden som är till för annat.

Nu är trots allt Rocos Italienska sjukhuståg på gång att sättas samman till en helhet. Ny modell för året. Tidsmässigt WW2 och efter Italiens kapitulation då de fortfarande behövde sjukhustågen. Loket är ett av de amerikanska lok som fördes över till Europa med dess brist på järnvägsmateriel. Hm, nån bild ska jag väl fixa. Roco 73045 och 74093.

Nåväl, släktforskningen rullar på. Nu fokuserat på Tvillingfödslar har jag noterat i två släktled. Intressant, men även tragiskt. En av tvillingarna avled efter tre veckor. Men samtidigt noterar jag att det inträffar att barnen avlider inom någon månad. Blir tydligt i de arkiv där födslar, begravningar och vigslar förs löpande i samma bok. Har nått ner mot mitten av 1700-talet i de flesta av familjerna som är mina förfäder. Tipsen som Ancestry förser oss med verkar öka efter varje genomgång av ett släktled eller två. En del är skräp dvs avser andra personer. Annat kan vara guld men först efter kontroll. Guldvaskning i den digitala världen.

Ta hand om er vänner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar