fredag 14 juli 2023

Ola Frimodig - två år i fjärran

Fredagslösning

För två år sedan lade jag undan skolmästaren Olaus Frimodig, f 1751 i Hellestad och en dotter Bengta, även hon utan data. De fanns i husförhörslängden Lyngby, 1806-1813. Skymtade "anna catharina" under ett streck, död 1808? Scholehus var rubriken.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00208096_00041

Vid tillfället lade jag undan sökandet efter Anna Catharina Löfberg, f 1753 i Gullarp. Motståndet att söka var då stort.
Jag hade det enklare att söka vidare på alla hennes syskon. Brodern Sven som är min ana i den generationen var nog enklare liksom alla andra syskon där husförhörslängder, födde vigde och dödeböcker bara gav ifrån sig allt.

Som vanligt går sökandet efter spår i vågor. Olika familjer i trädet och generationer fyller tiden och resultaten.

Nu blev det härom dagen en dialog med en kontakt i Engelholm Genealogi som gällde min äldsta Y-dna ana Elias Tufvesson möjliga härkomst som gav en idé. Bouppteckningarna! Tack Thomas!

Slumpen ville även att jag denna vecka arbetat undan högarna med anteckningar och då kom Frimodig och hans Anna Catharina på en anteckning.
Dags att testa surdegen.
Fadern Petter Löfberg, 1712-1799, den gamle snickaren hade en bouppteckning. Sagt och gjort. Arkiv Digital gjorde sökningen enkel.

1799 finner vi bouppteckningen i Frosta häradsrätt.
Andra hustrun, C Borgström, 1728-1804, och efterlevande barn finns förtecknade.

"Anna Catharina" gift med Ola Frimodig i Lyngby är noteringen som får leda mig rätt. Min gamla upptäckt tar jag fram i trädet på Ancestry.
Husförhörslängderna i Lyngby tankas på sina uppgifter. Åren 1796 fram till Olas död 1831 fixas.

Nu kan fem barnen identifieras. Svårlästa födelseorter stökar till det. Liksom varifrån kommer man vid flytten till Lyngby.
En utflykt är att följa dottern Bengta, som trots funktionhinder, kommer att gifta sig med en änkling 1836. Armbruten och nedsatt syn står det. Bengta blir sökt via Arkiv digital, hon är den enda av barnen som återfinns den vägen. Födelseorten Gödelöv står där i klartext. Det har jag misslyckats att läsa.
Änklingens avlidna hustru och barn registrerar jag inte.

Barnen är:
Bengt Frimodig, f 1784 i Gödelöv, troligen till Bara 1802.
Pär/Petter Frimodig, f 1787 i Gödelöv, kvar i Lyngby 1802
Johan Frimodig, f 1790 i Gödelöv, kvar i Lyngby 1802
Bengta Frimodig, f 1794 i Gödelöv, d 1864 i Lyngby inga barn.
Johanna Frimodig, 1799-1799 i Lyngby

Får se vad som kommer fram om pojkarna. Släktforskarprogrammen reagerar på några dagar på det som skrivs in i dom. 

E-post ssvard5@gmail.com




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar