torsdag 27 april 2023

Lars Levi Laestadius - ana på krångliga vägar

Kul att  kunnat knyta ännu en spännande person till släktträdet. Mer en följd av att knyta an till de nya och gamla släktingarnas träd.
Det visar sig att min äldste sonson har mer konkreta släktband med Norrbotten än jag har. Har ju hört Jokkmokk nämnas ett antal gånger. Jag är ju bara född där uppe under föräldrarnas år utanför Boden. Skåne och södra Sverige är min tyngdpunkt

En kort väg med personerna:
Morfars mormors morfar stiger fram som prästen mm Lars Levi Laestadius. 

Jag lägger märke till att det nogsamt moterats "finne" efter namn i handlingarna. Ska kolla mer noga  framöver i de nordliga kyrkböckerna. I Överluleå har jag inte sett det. Kanske för att jag rört mig i sent 1800-tal i de böckerna.
Behöver fråga om de olika benämningar som man kan hitta om personerna. I husförhörslängder finns onekligen många tillägg till personer utöver de sakrala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar