måndag 13 mars 2023

Registrering av nya från Tufvessons ättelägg.

Blev häromdagen påmind om att Ancestry skvallrar till de som jag gett tillstånd att se mitt träd. "Det kommer e-post varje dag"

Det föranleder detta inlägg som nu är tre veckor sedan sist.

Idag kan jag avslöja att Junänge är ett nytt efternamn som en ingift Andersson gett sin familj. Har inte kollat hur frekvent det namnet är. Kollade Umander som en ingift Karlsson fixat till sig och bröderna, eller om det nu var fadren Karlsson som ordnade det. Iderup ett annat efternamn.

Ska tydligen vara 15 personer som har efternamnet så får man svar på antal vid sökningen på Skatteverket. Om jag nu minns rätt. 

Åter till Junänge, Hellny Elisabeth Johansson, 1929 - 2008, hon som gifte sig Junänge, var som jag ättling till min ana  Elias Tufvesson, ca 1746 - 1804.
Senaste veckorna drygt 100 personer tillförda. 
Elisa barnbarn,  Tufve Svensson, 1823-1886, har jag förhoppningsvis sedan länge följt åtminstone fram till tidigt 1900-tal.
Sveriges befolkning i tioårsregistren är först på senare tid något jag ägnat mig åt. Därur bla Junänge.

Sen har jag mina forskande släktingar i både Sverige och USA som jag får information från. Där har både sedvanligt släktforskande i arkiv och DNA gett kontakter. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar