lördag 3 december 2022

Anna Jönsdotter, f 1824 och hennes tre döttrar

Dottern Elna född 1850 i Öved får som faddrar det inhyses par som bodde i föräldrahemmet. Ola och Eljena noteras som av en händelse vid parallelläsning i arkivet. Eljena eller Elna det är nog ingen händelse att namnet väljs. Fadern Per Nilsson får plikta men sen är det inget mer. Hon skrivs Gustafsdotter i samband med att hon börjar arbeta på Övedskloster 1862 - 1882. Därefter skriven på socknen till emigrationen till N Amerika 1891. Troligen är det hennes oäkta dotter Ida Elvira f 1882 som utlöser förändringen. Jag noterar att hon 1887 föder ett dödfött flickebarn när hon är i Maltestorp i grannsocknen Brandstad. Maltestorp är ett annat av släkten Ramels gårdar så helt stöd är hon inte.

28 maj 1891 äntrar Elna och Ida SS Malmö i Malmö för överfart till Chicago, Illinois, USA

Jöns Jönssons dotter Maria f 1857 och hennes två systrar ska jag kolla i helgen. Med en ogift mor i Övedskloster och en kommande svält finns hinder. Jöns, f 1838, drar till Danmark ca 1860. Försvinner i mina handlingar. Kommer mamman och flickorna till ett gott liv.

Dottern Ingrid född 1859 bärs fram av barnmorskan som inser sin uppgift vid dopet. Faddrar är det ingen som vill vara vid detta tredje oäkta barn som modern föder. Denna gång är fadern en tillfällig förbindelse, en smålänning som arbetat en tid vid bränneriet i Övedskloster.

Nu låg utkastet här i en månad. Det blev inte fler händelser som jag kan redovisa. Men dyker det upp någon så tar jag emot dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar