tisdag 28 december 2021

Unge Johan Ferdinand Weiss 1727 - 1727, 293 år efteråt

Barsebäck var Anna Weiss födelseort 1731 tillika död samma år. Det arkivet har jag inte kollat tidigare.
Kunde jag finna ut mer information i arkivet.
Ferdinand har jag inte sett skymten av efter födelsenotisen i Malmö Caroli. Men 1727 avlider han i Barsebäck.
Då med dagens datum, 28 december, återfinner jag den yngre Johan Ferdinands dödsnotis sist i år 1728. Han blev drygt 8 veckor gammal

På dagen 293 år senare så hittar jag ett avslut i sökningen efter barnet Johan Ferdinand. Det har föreslagits andra Ferdinand W i annan del av landet. Tror mig ha avslutat sökandet.

Trädgårdsmästaren Veiss, som han skrivs, förekommer ofta i dop- och giftasnotiserna. 1727 till 1732-33 är hans namn med. Ibland med ladugårdsfogden Jöns Löfgren. ( Inte Löfberg!)

Texten justerad 29 december och 2 januari/svast


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar