måndag 5 juli 2021

5 juli Remmarlöv och det skrivna

Dagen har gått i Släktforskningens tecken. Skånes släktforskare har en vecka nu. Länken här. Evenemanget ute i de olika föreningarna och ibland på Zoom. Varje dag släktforskarjour. Kolla programmet.

Idag fick jag fin information om kartmaterial för Lund, bra att ha när jag ska säkra några släktingars tid i Lund. En del föreläsningar kommer att finnas att se i efterhand.

Remmarlöv var mitt läsäventyr under dagen. Började redan i går och kommer att fortsätta några dagar skulle jag tro. Följer Maries forskning över familjen Weiss. 
Det är emellanåt svårt att tyda det skrivna i böckerna. Och så gäller det att minnas anteckningar som kanske är de som ska läggas till släktberättelsen.

Dagens nyhet är att talmannen gett Stefan Lövén uppdrag att bilda regering igen. Onsdag ska det tydligen röstas om det i riksdagen med borgerlig majoritet. För dagen synes både L och V ha intagit "absoluta" ståndpunkter. Liksom en i sig partilös fd V. C ska tydligen avstå från att rösta ned. M, KD och SD sluter sig i ett nej. Året fram till Ordinarie val 2022 kommer att bli de "rena" partiernas år. Undrar hur jag ska beskriva att politiska lösningar kan vara rena när politik oftare är att blanda vad som man vill till en röra flest tycker god. V utlöste det i år, KD för några år sedan då de helt enkelt hoppade av från DÖ, Decemberöverenskommelsen. Därefter valet 2018 som inte blev regeringsklart förrän Januariöverenskommelsen. Den som nu L, V och C lämnat i den ordningen om jag har rätt i mitt minne. 
Låt oss hoppas vi får en budget 2012-22 som funkar att regera utifrån. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar