tisdag 27 april 2021

27 april Brandröken syns väl

Sitter och läser spänningsroman, lyfter blicken från boken för att njuta av vårsolen. Då stiger det svart rök från nån stans i Jakobsberg. Det kommer att fortsätta i gott och väl fyra timmar innan takkonstruktionen blivit släckt. Ingen rapport om att lägenheterna brandskadats i flerbostadshuset som var under renovering. Någon enstaka person hade tydligen förts för koll på sjukhus. Därmed läggs nyheten till handlingarna. 

De senaste veckornas plottrande med släktforskning i olika tider har fortsatt. Disgen kommer jag att fortsätta komplettera med uppgift om gård och ort i första hand. Kan vara intressant att se både bofasthet och rörelse över ytan. Undrar om det finns ngt program att visualisera detta. 

Därtill har jag fört över personer från kusin Tinas släktträd till mitt. Varje ny person i trädet ökar möjligheten att kopplingar till gjorda DNA-tester resulterar i kopplingar mellan släkten. Därtill ökas antalet testade personer. 

Idag kom senaste numret av Mellanskåningen. Christine har åter skrivit en del i hennes släktkrönika, den som även är en del i min släktkrönika. Sitter och kollar i mitt släktträd. Personer och ställen de bor på. I Västerstad finns några i samma tid och relativt nära. I Brunslöv hade  farmor växt upp i nr 13, far var född i Dala i samma socken. Farfar var från grannsocknen Östraby. Christine nämner Bjärsjölagård och Östraby. Allt är nära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar