torsdag 8 oktober 2020

8 oktober - Mellanskåningen 2020:2

 En trevlig läsning skriven om släkten Löfberg och dom som kom att emigrera till USA på senare delen av 1800-talet. 

Mycket började med att jag för ett år sedan fick förfrågan från USA att hjälpa till med att översätta några uppgifter som bortglömd utvandrad släkt hade i sina arkiv. 
Översättningen var hyfsat snabbt gjord. Innehållet var däremot dynamit. Den nedskrivna berättelsen, gjord tidigt 1900-tal, överensstämde väl med den släktskröna min far återberättade. Var kunde det finnas mer. 
De uppräknade personerna och deras barn visar sig vara syskonbarn och senare ättlingar till min farmors farfars mor.  Bengt Löfberg 1789-1855,  son Sven Löfberg, 1824-1906, barn emigrerade således.

Via kusin Tina kom en tidigare artikel i Mellanskåningen som min släkting Christina skrivit, på ovannämnda Bengt sida, att intressera oss. Hon hade redan skrivit om sina bildhuggare i kyrkor i släkten. Kontakt togs, skrönor bekräftades, emejl utbyttes med USA-släkten. Sedan dess har Christina forskat om vad vår släkt haft för sig tills idag. En synnerligen aktiv släkt är det.

Med varm hand rekommenderar jag er att läsa Mellanskåningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar