lördag 11 maj 2024

Kusinäktenskapet och mitt strul på Ancestry - dags att åtgärda

Kusinäktenskap går att finna ibland.

Löser en generation i taget med föräldrar och de barn de får. Då kan det bli som nedan på bilden.

Så länge som det är de svenska arkiven som får stå för informationen kan jag känna att jag har grepp om individerna.
Men så kommer emigranterna.
Ancestry ger svar med hints på de nyregistrerade ganska promt. De låter jag vara till jag uttömt de svenska källorna, kan säkert missa en och annan. Det gör inget, går att komplettera. 
Så värderar jag Ancestrys förslag. Census, folkräkningarna kan ge mer, En och annan inneboende ska med i släktträdet. Notering om fynden krävs för att inte tappa bort. Ja, som med alla fynd i arkiven. Blir nog slarvat där.

Här är paret:

Johanna Helena Hallengren
F:10 Aug 1863, Nr 187B, Lunds stadsförsamling, Malmöhus, Sverige
D:15 Jan 1935, St Paul, Ramsey, Minnesota, USA
Gift 11 Aug 1883 med Fredrik Carlsson Norlander
F: 11 Juni 1860, Lyby, Sverige
D: 28 Sep 1933, St Paul, Minnesota, USA
(Kommer att uppdateras /svast)

Johanna är barn till Ingrid Pettersdotter, 1821-1899 och Nils Carlsson Hallengren, 1835-1914.

Fredrik är barn till Carl PetterPetterson Kant, 1819-1875 och Ingar Olsdotter, 1819-1872
 

Och så här ser det ut just 2024-05-11 innan jag tar och sammanfogar allt med Ancestrys hjälper.

Klicka på bilden så kan du se hela bilden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar