tisdag 12 januari 2021

12/365 - Yrken

Handlanden, Sjöman och Småskolelärarinna. Lämnar Landsbygdens vanligare yrkesval när vi kommer in i 1800-talets slut. Vanligt är emigrationen oavsett bakgrund eller yrke.
Ska göra en lov över Lunds småskolelärarinneseminarium. Nån som har det färskt i minnet?

Har långsamt sökt mig så där en tre generationer genom en familj. Mellan generationen, barnen, är de som tar tid. Söka hemvist, familjebildning och barnbarnen kan tillsamman bli ohejdat många. Det måste sättas praktiska stopp. Antalet aktiva fönster med arkiv blir lätt svårbemästrat. Handlanden och sjömannen ovan exempel på det. Blir att fortsätta med dom vid till fälle. Min fröken blev borta i böckerna runt 1921. Nått pensionsåldern? Spanska sjukan? Kyrkorådets protokoll kan kanske lösa frågan.

Kyrkorådsprotokollen i Överluleå minns jag med glädje. Det stod mycket intressant i dom. Som när de lade ned skolan i Holmfors gård och lade ut anbud på att skjutsa barnen till skolan i Buddbyn. Tidigt 1920 har jag för mig. Ett tiotal år dessförinnan slog difteri till och lärarinnan och barn dog hastigt.

Lyssnar samtidigt till dagens viktiga nyheter på vloggar och poddar. Vi lever i en fantastisk tid. Minns radions flammande rapporter om både Suezkris och Ungernrevolt. Afghanistans krigselände är kanske idag det som hållit på längst sedan 80-talet. Sovjet och USA startade och kan inte avsluta?

Ta hand om er vänner! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar