lördag 26 september 2020

26 september - Grå början

Dagens början, ja i rena natta, väckte oss Tor i slag med Jättarna. Åkturen drog snabbt vidare. Moster bekräftade att det i sommar varit få åskväder i Sie Tune. Gråvädret höll sig till eftermiddagen. 

Kvällen blev intressant när en bild av dagens fd ladugård på Holmfors i Buddbyn kom i bild i FB. Inser att det finns en tunn kunskap kvar att vårda. Frågetecknen desto fler. Jag har ju grävt i gårdens historia. Ska nog ta och skriva samman en krönika med min bild av Holmfors och den långa vägen fram till dagens. Blir svårt att skapa en bild efter -61. Den sena delen med ändrad syn på alkoholism och uppdraget för anstaltsvården. Landstingets övertagande och senare försäljningar. De är jag för lite insatt i. Mitt intresse har inte varit på den förändringen. Nån konkurs har det varit om jag kommer ihåg rätt ur mina tidningsklipp.

Samtidigt så pockar släktens förekomst i socknarnas mantalslängder på genomläsning. Mantalslängden i Överluleå församling var en givande läsning. De rika fanns i Holmfors ägarförteckning och naturligtvis i Luleå och Malmbaneförespråkarna. 

Läs #Svälten av Magnus Västerbro. I den figurerar de i svältkommissionen i Norrbotten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar